-1- vliegen op niet al te groote hoogten, b.v. met verkeersvliegtuigen,
dan wel speciaal voor het vliegen op groote hoogte. In dit geval
wordt op een hoogte van 4000 meter het volle motorvermogen
ontwikkeld. De compressor bevindt zich opzij, achteraan den
motor, opdat met betrekking tot den luchttoevoer naar den
compressor geen bijzondere voorzieningen behoeven te
worden getroffen.
|
|
|
|
Heinkel „HE 111”
met 2 Mercedes-Benz
vliegtuigmoteren „DB 600”
|
|
|
Teneinde terugslag in den compressor te voorkomen, is deze vóór den
carburateur aangebracht zoodat deze voortdurend onder een door een
compressor-drukregelaar voor elke hoogte geregelden druk staat. Daardoor kon
tevens een ontijs-inrichting vervallen, aangezien de tot den carburatuur
toetredende lucht door de samendrukking in den compressor reeds is
voorgewarmd. De carburatuur zelf is direct voor de inlaatopeningen van de
cylinders opgesteld en is van een automatische regelaar van de mengverhouding
op elke hoogte voorzien. Met het oog op het starten is een speciale inrichting
ter verkrijging van een rijker mengsel aangebracht, terwijl indien op kruissnelheid
wordt gevlogen een automatische inrichting in werking treedt, welke er voor
zorgt, dat de motor zoo weinig mogelijk brandstof gebruikt.
De cylinders zijn in twee zes-cylinder-blokken ondergebracht. Elke cylinder wordt
door middel van een schroefring op het carter vstgezet. De cylindermantels zijn
van staal. De twee in- en twee uitlaatkleppen per cylinder zorgen voor een
goede vulling. Door een zeer lichte constructie is de kleplicht-inrichting, wat
het gewicht betreft, zeer laag gehouden. Ook bij den bouw van het carter werd
een nieuwe weg gevolgd; het carter is tonvormig en zonder scheidingsvlak
uitgevoerd. Door een tandwieloverbrenging aan den voorkant van den motor werd
bereikt, dat het middelpunt van de schroefas onder het midden van de krukas
kwam te liggen, waardoor zeer gunstige zwaartepuntverhoudingen en
bekappingsmogelijkheden werden verkregen.
Bijzondere zorg is aan de uitvoering van het drijfwerk besteed. De krukas is
speciaal torsiestijf gemaakt en in glijlagers met loodbronsmetaal gelagerd. De
gesplitste zuigerstangen loopen in rollagers direct op de krukasnokken. Deze
bouwwijze laat een groot toerental en hooge explosiedrukken toe en maakt dat de
ophanging van den motor ongevoelig is voor het koud aanslaan van den motor.
|
|
|
|
Generaal-Majoor Udet en de heer Heinkel voor het recordvliegtuig
waarmede de snelheidsrecord voor landvliegtuigen met 634,370
km/u werd gevestigd.
|
|
|
Alle daarvoor in aanmerking komende punten worden onder druk
gesmeerd. De olie wordt in een speciaal filter gereinigd.
De afgewerkte olie wordt verzameld in de cylinderdeksels en
wordt door afvoerpompen naar de olietank gepompt. De starter,
magneet, brandstofpomp, toerenteller e.d. zijn tezamen achter
aan den motor aangebracht.
Hieronder volgen tenslotte nog eenige gegevens voor de
„DB 600” met compressor voor max. vermogen op 4000 m.
|
|
|
Vermogen . . . . . . . . . . . . . . . . . 1050 pk
Toerental. . . . . . . . . . . . . . . 2400 omw. p.m.
Gewicht (zonder vloeistof) . . . . . . . . 575 kg
Brandstofverbruik (800 pk) . . . . . . . 215 gr/pk/u
Verdichtingsverhouding . . . . . . . . . . 1:6,8
Cylinderinhoud . . . . . . . . . . . . . . 33,9 l
Afmetingen: lengte . . . . . . . . . . . . 1720 mm
breedte. . . . . . . . . . . . 712 mm
hoogte . . . . . . . . . . . . 1000 mm
|
|
|
|
|
De laatste records van Mercedes-Benz vliegtuigmotoren
„DB 600” zijn vermeld op de
volgende bladzijde.
|
|
|
|